Slik skal rørleggerkjeden spare tid og penger: – Kundene krever det

Salgshverdagen går mer og mer over til at kundene selv vil gjør research hjemme – før de kommer til butikken. Da gjelder det å tilpasse seg en slik hverdag. Det gjør nå Sig. Halvorsen.

– Det er på høy tid. Jeg har kunnet booke frisørtimer på nettet i mange år, så hvorfor skal det ikke være mulig å også planlegge badet sitt på nett og så booke time med rådgiver direkte?

Spørsmålet kommer fra Inger Synnøve Johansen, kundekonsulent for bolig i rørleggerkjeden Sig. Halvorsen. Vi befinner oss på hovedkontoret i Sandnes, hvor selskapet er i full gang med workshop og opplæring i tilvalgssystemet Aptly.

Aptly er et system som setter alle produkt og tilvalg i system, og tilgjengeliggjør det for sluttkunden. 

– Målet med å gjøre dette er først og fremst å få et proffere system for sluttkunden, og en enklere og mer oversiktlig hverdag for oss konsulenter, sier Inger Synnøve.

Kunden vil gjøre researchen

Trenden i markedet er at kunden i mye større grad enn før ønsker å gjøre mye av researchet og forarbeidet selv, i ro og mak på hjemmebane. Det begynner omtrent å bli et folkekrav at det er enkelt å digitalt utforske hvilke muligheter selskapet ditt kan tilby.

Inger Synnøve Johansen, kundekonsulent for bolig i rørleggerkjeden Sig. Halvorsen.

Og der bransjestandarden lenge har vært maildialoger frem og tilbake om møtetidspunkt, lange rådgivningssamtaler og en generell ineffektiv måte å jobbe på for alle involverte, tar Sig. Halvorsen nå grep for å gi kundene det de vil ha.

– Kunden ønsker å sitte i førersetet og styre prosjektet selv. Det må vi respektere og ta på alvor. Med Aptly kan de forberede seg på en helt annen måte. De kan lese seg opp, gjøre noen valg, og selv booke et møte inne i systemet – om de ønsker det. Til slutt signerer de også selv, forklarer boligkonsulenten i Sig. Halvorsen.

For rørleggerkjedens del er opp mot 8000 produkter lagt inn i systemet. Det gir kunden et helt annet grunnlag for å forstå hvordan ting henger sammen og ikke minst fordøye priser på forhånd.

– Aptly gjør at selgerne går mer over til å bli rådgivere. Kunden er plutselig mye mer forberedt før møter. De har tatt stilling til hvilke produkter de vil vurdere – og ikke. Det gjør at møtene blir mye mer effektivte, skyter Fredrik Walter Johansen, daglig leder i Aptly, inn.

Daglig leder i Aptly, Fredrik Walter Johansen, under en workshop sammen med gjengen i Sig. Halvorsen.

– Vi slipper mye av innsalget på forhånd, ja, og kan bruke tid på mer konkrete ting. Når du nevner at kunden bør ha lydisolerte rør fordi rørene går i himling har de allerede lest om det, forstår hvorfor de trenger det og ser hva det koster, supplerer Inger Synnøve.

Vil spare tid og penger

Håpet er at systemet skal spare Sig. Halvorsen for mye tid, særlig i form av bookinger og purringer på signeringer. Det vil særlig være mye tid å spare for blokk- og leilighetsprosjekter.

Inger Synnøve Johansen legger ikke skjul på at det har vært utfordrende å implementere et nytt system. Slik det alltid er når det skjer endringer i etablerte rutiner og strukturer.

– Læringskurven har vært bratt, og vi er fortsatt på oppløpssiden. Selv om det kan virke overveldende i starten, ser vi alle verdien som ligger der i andre enden. Her er det så mange fordeler: Kunden får gjøre researchen sin på en proff måte, møtene blir mer effektive – og jeg tror også vi kan komme til å selge mer, avslutter hun.

Aptly i aksjon under workshopen med Sig. Halvorsen.

Nysgjerrig på å teste Aptly du også?

La oss vise deg hvor enkelt det er!