Håndverker, montør og selger
Hvordan kan du som leder i samarbeid med dine medarbeidere øke omsetningen og samtidig fortjenesten?
Som håndverkere lever vi av en konstant strøm av oppdrag og fornøyde kunder. I en travel hverdag er det likevel mange som haster fra et oppdrag til det neste, uten å tenke over hvilke muligheter man har til å øke omsetningen og fortjeneste gjennom å la montørene ta en mer aktiv, rådgivende rolle i hvert kundeoppdrag.
Mersalg, eller montør-salg som vår bransje kaller det, er betegnelsen for alle aktiviteter vi gjør for å stabilisere og øke omsetningen, både fra eksisterende og nye kunder.
En seriøs, dyktig rådgiver lytter til kundens ønsker og behov, før så å gi dem gode råd.
Les også: Oppgjørsgaranti et naturlig tilleggsvalg
Det kan være at man anbefaler andre produkter eller løsninger, selge et eller flere produkter i tillegg til hovedproduktet, eller hjelpe kunden finne mer eksklusive produkter som passer dem bedre.
En god rådgiver vil også hjelpe sine kunder finne rimeligere produkter som gjør jobben like godt om ikke bedre. Aldri glem at det er enklere å beholde fornøyde kunder, enn det er å finne nye kunder.
Målet bør alltid være fornøyde og lojale kunder som også anbefaler deg og dine håndverkere videre.
Sørg for at kunden føler seg ivaretatt
Montør-salg handler ikke utelukkende om å selge mer på hvert oppdrag. Det er like viktig å ta vare på kunden slik at de føler seg ivaretatt. Det vil også øke muligheten for at de anbefaler dere til andre.
Som leder må du motivere dine medarbeidere dersom du ønsker at montør-salget skal øke.
Aptly har verktøyet som gjør denne jobben enkelt.
Med vår løsning vil selv den mest introverte håndverkere ta steget fra montør til rådgiver og selger.
Med Aptly med i verktøykassen kan enhver montør vise, forklare og anbefale produkter, og løsninger til alle rom i boligen.
Utvendig eller innvendig, med Aptly kan dere dekke alle kundens behov og være deres rolle som rådgiver bevisst.
Når kunden har bestemt seg, gjennomfører man bestilling av ekstra produkter, eller tjenester direkte i systemet før kunden signerer med Bank-Id.
Slik unngår man feilbestillinger og diskusjoner om pris i ettertid.
For å oppnå mersalg har du som leder ansvar for å:
- Gi dine medarbeidere opplæring rundt produkter og tjenester dere tilbyr
- Gi dem verktøy som gjør det enkelt å gjennomføre rådgivning og salgsprosessen
- Motivere dem til å gjøre mersalg
- Skape struktur for salg og service, basert på kundens behov og opplevelse
- Informere dine ansatte om hvilke konkurransefortrinn dere har lokalt
- Sikre at montørene ber kundene om referanse
Den beste måten å ta vare på kundene er ved å gi dine ansatte opplæring og utvikling. De må ha riktig kompetanse – og vilje til å bruke den.