Fra excel til full oversikt hos Eiwa

Tekst: Norsk Byggebransje 

Foto: Eiwa 

Alex og Marita

Foto: Eiwa 

Rørleggerbedriften Eiwa AS i Haugesund er involvert i alt fra omfattende ombyggingsprosjekter til baderomsrenovering og VVS-arbeid.

I andre kvartal 2025 starter bedriften et større prosjekt innen nybygg, der de skal levere sanitær-, varme- og sprinklerløsninger til byggetrinn 3 av boligprosjektet Kvednatunet Hageby.

Eiwa AS har nylig inngått et samarbeid med tilvalgsportalen Aptly AS, for å gi kjøpere av nye boliger større mulighet til å skreddersy sitt eget hjem. Servicekoordinator hos Eiwa, Emilie Midtgård, har ansvaret for å ta i bruk den digitale løsningen.

Servicekoordinator Emilie Midtgård hos Eiwa

Foto: Eiwa 

Kontakt med Aptly

– Vår daglige leder, Daniel Eik, ble først introdusert for Aptly, og interessen ble umiddelbart vekket. Fredrik Walter Johansen, daglig leder i Aptly, viste oss tilvalgsportalen, og vi fikk alle et svært positivt inntrykk.

– Vi har tidligere testet digitale løsninger for tilvalg, men verktøyene har vært kompliserte og lite intuitive.

Tidligere tilvalgsprosess

  • På en tungvint måte, ler Midtgård.
  • Vi har ofte tatt dialogen med kundene via møter, telefoner og e-poster. Da blir det fort mye fram og tilbake, spesielt når man skal velge alt fra kjøkken til blandebatteri, varmtvannstank og baderomsinteriør.
  • I større prosjekter har vi svært mange kunder å følge opp samtidig, og flere ansatte er involvert. Å holde full kontroll kan være utfordrende.
  • Kommunikasjonen gikk i mange retninger, med misforståelser og feilbestillinger som et resultat. Det tror jeg mange kjenner seg igjen i.
  • Med Aptly går vi fra Excel-ark og gule lapper til full oversikt.

Hvorfor Aptly?

  • I Eiwa er vi alltid på utkikk etter verktøy som kan forenkle arbeidshverdagen. Vi er åpne og nysgjerrige på nye muligheter.
  • Aptly er en investering som kan gjøre oss mer effektive, forenkle rutinene og øke mersalget. Da vi så hvor brukervennlig det var, fantes det ingen tvil om at dette var rett for oss.
  • Våre kunder kan nå sitte hjemme og velge fritt fra et stort produktsortiment. Budsjettet oppdateres løpende, og kunden har hele tiden oversikt over totalsummen. Det skaper trygghet både for kundene og oss. Feilbestillinger hører snart fortiden til.
  • Selvfølgelig er vi fremdeles tilgjengelige for dem som foretrekker et personlig møte. Men Aptly blir et svært nyttig verktøy, også i de situasjonene.

Foto: Eiwa 

Enkel oppstart

  • Det har gått veldig greit å komme i gang. Etter bare to timers introduksjon mestret jeg det meste. Takket være god opplæring kom vi raskt inn i systemet.
  • Aptly fortjener ros for tett oppfølging. God service og rask tilgjengelighet er utrolig viktig. Hadde vi visst om Aptly før, ville vi satt i gang med en gang.

Gleder seg til nybyggprosjekt

  • Vi ser fram til å bruke tilvalgsportalen i forbindelse med nybyggprosjektet i Haugesund, som omfatter 12 rekkehus og åtte leiligheter.
  • Eiwa har vært involvert i mange mindre prosjekter i ulike faser, samt rehabilitering og service, blant annet i industri. Vi har også flere rammeavtaler med kommuner.
  • Rørbransjen byr på ufattelig mange muligheter, og i Eiwa satser vi på at alle får jobbe med sine spesialområder. Vi monterer for eksempel bassenger fra Bergen til Stavanger og har ansatte som er svært dyktige på varmeanlegg og sprinkler.
  • Eiwa er en mesterbedrift og en godkjent lærebedrift. Vi er 20 ansatte, hvorav fem er kvinner og to er lærlinger, og vi er stolte av det gode arbeidsmiljøet vårt.
  • Tilvalgsportalen Aptly vil være et kjempeløft for oss i nybyggprosjekter. Vi er sikre på at kundene vil sette pris på denne muligheten, avslutter Midtgård.
Morten og knut

Foto Eiwa